söndag 15 november 2009

Renovering av mina Adidas Superstar II

Dessa är enligt mig den snyggaste klassiska Adidas sko, och jag har ett par jag försöker återuppliva!




Det är kanske av lite snålhet, men det är först och främst av bekvämlighet och trivsel som jag nu renoverar mina Adidas Superstar II för 5:e året. När man använder dessa skor istort sett året om så kan det inte undvikas att de blir slitna och skitiga. Speciellt gummidelarna får en brungul och ful nyans som inte ser särskilt trevlig ut till slut. Därför har jag idag gjort ett sista ryck för att försöka återuppliva mina dojjor på ett drastiskt sätt. Jag har helt enkelt låtit dem ligga i ett varmvatten bad med maskindiskmedel i någon timme och sedan skrubbat dem hårt med en diskborste. Jag inser att det förmodligen inte är så skonsamt för skon med det smått frätande rengöringsmedlet, men det blir riktig rent och fint :)
När skon har torkat skall jag försöka återfetta lädret rejält med olja och skofett och seda låta dem ligga i en vakumförsluten påse tills i vår. Antingen går det bra och de ser fina och rena ut när jag plockar upp dem...eller så rasar de sönder i tusentals små flagor och gummikrimskrams.

Lite spännande är det ändå att försöka. I värsta fall får jag köpa nya. För jag kommer garandetat köpa denna underbart sköna och snygga sko igen, och igen, och igen...ända tills dess att jag tofflar runt med rullator i yllesockar på ålderdomshemmet.

~ Adieu ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se Personligt Top Personligt bloggar BloggRegistret.se