fredag 30 oktober 2009

En hel natts sömn

Sov jag lite förut, så är det ingenting mot hur det ser ut idag. Jag har alltid varit den där typen som "inte behöver" mer än ca 5-6 timmars sömn per natt. Nu för tiden Savannah finns i familjen har nätterna blivit reducerade till i bästa fall en fläckvis uppdelad slummer på 3-4 timmar. Det är kan även jag tycka är väl lite. Hur Sofia klarar av att få sin vanligtvis klockrena sömn på 8 timmar minskad till nästan hälften, det är för mig obegripligt. Det har väl kanske att göra med den där hormonella omställningen som sker efter hon fött barn.

Hur som helst så har Savannahs sömn enligt min uppfattning aldrig varit särskilt stabil. De senaste månaderna har hon vaknat minst en gång varje natt för att få välling. Ibland två gånger. Det händer ibland, med väldigt oregelbunden slumpfaktor att hon sover hela natten! Det är förmodligen helt normalt att små barn har oregelbunden sömn, men det hjälps inte...jag skulle vilja hitta en lösning på problemet. Självklart så vet vi att nattvällingen är ett framtida problem som måste vänjas av med. Men efter längre förkylningsperiod med många långa nätters skrik, gråt och bärande utan någon sömn alls, ja då viker man sig till slut och tar till vällingen. Så var fallet för oss, och jag vet att vi inte är ensamma om detta problem.
Jag kan ändå inte låta bli att avundas de föräldrar som lyckats vänja sina barn med att sova hela nätter utan att behöva komma upp och dricka välling. egentligen så vill jag inte ens prata med såna föräldrar för det stör mig endast att höra hur de outhärdligt malliga står och berättar hur otroligt bra och enkelt det gått för dem att vänja sitt lilla barn med att endast få somna om efter lite hyschande och buff på stjärten. Jag vill inte höra om det. Så håll snattran!!!

Jag och Sofia har i alla fall enats om att vi turas om att lägga henne varannan dag så att den andre snabbt får röja undan i hemmet, och kanske få lite extra lugn och ro på kvällen. Dock har vi valt att för att Savannah ska bli lugn och trygg, och framför allt inte sätta igång att skrika hysteriskt efter Sofia eller mig mitt i natten, så går vi båda upp när hon vaknar på natten för att ge henne välling, byta blöja etc. För kommer hon i det stadiet att hon blir hysterisk...då är den natten helt förstörd. Som det funkar nu så är proceduren rätt snabb och lugn vilket vi föredrar.

Vi har insett att Vi förmodligen är en starkt bidragande orsak till att Savannahs sömn är ryckig och ojämn. På grund av utrymmes skäl så har Savannah haft sin spjälsäng i vårt sovrum. Detta innebär att när vi sedan senare på kvällen skall smyga till sängs så låter vi kanske om lite vilket stör henne när hon inte riktigt hamnat i sin djupsömn ännu. Nu är det ju inte så länge kvar innan vi får tillträde till vårt nya radhus och då skall projekt "sova-hela-natten-i EGET-rum" påbörjas. Kanske inte riktigt på en gång...för det känns kanske lite brutalt att det första vi gör är slänga in henne i ett oinrett nytt rum i ett nytt hus utan att få aklimatisera sig lite först. Så jag skulle tro att projektet kommer få in intrappningsperiod till att börja med.

Men jag kommer förmodligen sitta här igen om ett halvår och skriva inlägg om hur dålig sömn vi alla får och att Savannah inte alls har den där underbara helnattssömnen som föräldrarna från helvetet pratar om.

I natt sov hon i alla fall hela natten. Så det ska vi fira! Det är ju faktiskt min SISTA dag som helt föräldra ledig med Savannah innan hon börjar inskolningen på sin förskola på måndag! Förmodligen kommer jag skriva spaltkilometer om inskolningen...men det får jag se. KAnske är jag för trött och behöver sova på natten?

Näääee, inte jag...jag behöver ingen sömn!

~ Adieu ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se Personligt Top Personligt bloggar BloggRegistret.se