onsdag 28 oktober 2009

Skräpfilm och skitböcker för barn

Jag vet att den stora allvetande massan av barnpedagoger och psykologer uppmanar föräldrar att vara försiktig och begränsa mängden intryck man utsätter sitt barn för när det är litet. Jag säger väl egentligen inte emot påståendet, men jag tror ändå att det ligger lite begravda farhågor hos en generation som inte fått uppleva den värld av intryck som vi idag vistas vistas i. I mångt och mycket så tror jag att det bottnar i allvetarnas egen osäkerhet.
Det jag däremot till fullo kan underteckna på är att barn inte skall utsättas för dåliga intryck och skrämmande saker som skadar mer än det gör nytta. Där anser jag att vi är omringade och överösta med en oändlig djungel av skräpfilmer och skitböcker som så fint skall vara "åldersanpassade" för barn. Pyttsan, och skit ner er filmmakare och barnboksförfattare säger jag!

Savannah är ett år och fyra månader och vi har har läst en ohygglig mängd böcker för henne ända sedan 9-10 månaders ålder. Hon har dessutom fått titta på tecknade filmer för barn. Jag kan säga så här att hennes språkutveckling ligger milsvida framför det som anses "normalt". Nu påstår jag inte att hon är något supergeni som jag skall registrera i mensaklubben, men hon har ett otroligt ordförråd och talar redan med vissa treords meningar. Dessutom med ett ganska tydligt uttal.
Hade vi lyssnat på allvetarna så hade hon förmodligen sagt " ga ga, da da, ma ma, pa pa och flrrrptt. De intryck vi gett henne genom att prata mycket med henne, läst många böcker och låtit henne se på tecknad film har gett henne det ordföråd hon redan utvecklat. Jag är övertygad att om i en trygg och hyffsat reglerad miljö kan låta ett barn utveckla förmågor långt utöver det som allvetarna ens vågat ana. Nu tänker jag inte direkt genomföra något galet experiment med henne, det är det inte tal om. Dock så skall vi fortsätta att prata mycket Med henne, läsa böcker För henne och låta henne se massvis med Bra filmer.

I skrivande stund har jag satt igång en klassiker på tvn: Bamse och den flygande mattan, gjord 1974. Savannah står på en kudde och leker med att sätta på sig en rosa mössa samtidig som hon insuper vällagrad finkultur. Hon tappar mössan på golvet och säger då: "- ´oppsan hejsan, mössan ner". Ha nu i åtanke att hon endast är ett år och fyra månader!

Bamsefilmerna om än gjorda redan 1974, håller en mycket bättre klass än 95% av de skitfilmerna som produceras idag. Det är dessutom lite nostalgi, eftersom man själv fick titta på den filmen när man var liten....typ 10 år!!

Några av filmerna som produceras i dag är riktigt skumma och dåliga på fler sätt än jag kan komma på. Nu har Savannah sett flera filmer med teletubbies, och hon älskar karaktärerna Dipsy, Laa-laa, Po och Tinky Winky. Men hur fasen tänkte skaparna när de gjorde dammsugarskrället NoNo??!? Den figuren är ju bara konstig och låter värre! Den har märkligt nog lyckats skrämma Savannah några gånger vilket är synd eftersom hon verkligen avgudar de andra delarna i Teletubbies. När man som vuxen människa sittter och tittar på teletubbies så tänker man endast att skaparna tagit en rejäl LSD tripp under tillverkningen. För det är konstigt, mycket konstig!

Jag får anledning att återkomma till detta område med barnfilmer och böcker...men nu säger Savannah -"gunga!"...å då är det dags för utgång i friskluften!

~ Adieu ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se Personligt Top Personligt bloggar BloggRegistret.se