tisdag 27 oktober 2009

Sleeve-to-Be

När jag under gymnasietiden 1994 gjorde min första och för närvarande enda tatuering så hade jag dålig kunskap om tatueringskonsten. Det enda jag då ville vara att själv rita motivet med all den symbolik det skulle innefatta. Då blev det en fjäder och på den hänger en medaljong med en symbol för vädur som sitter i en kedja med fem länkar där den fjärde är bruten. Den placerades permanent på ryggen mitt på fjärde ryggkotan. Placeringen tillsammans med motivet sammanfattar på mer än ett sätt hur jag genomgick en smärre livskris på grund av en nackskada. För mig rymmer det motivet otroligt mycket av mig själv och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde just det motivet på den placeringen. Det jag dock idag kan ångra är att jag inte lade ner lite mer tid på att finna en bättre tatuerare att göra den. Idag så har linjerna flutit ihop rejält och den har bleknat till en blaskgrå färg. Jag har starka funderingar på att låta en duktig tatuerare fixa till den så den får tillbaka lite liv, men det får vänta tills jag gaddat mitt nuvarande tatueringsprojekt. Jag kanske ska kalla projektet "Sleeve-to-Be". Det känns passande.

Utgångsmotivet i Sleeve-to-Be skall bli en birth tribute till Savannah. Motivet är en hand som håller i en kristallkula. Inuti kulan finns ett "miniatyrsavann" med ett Acaciaträd och en familj med tre elefanter som vandrar där under. I bakgrunden lyser en gigantisk blodrödgulorange måne som får hela kulan att glöda utvändigt. Ovanför acaciaträdet flyger tre fåglar iväg mot himlen och dessa tre symboliserar en ramsa för att räkna kråkor, Counting Crows. (Ja, det är därifrån bandet har tagit sitt namn). För de som känner mig behöver inte fundera så mycket över varför jag valt just det den ramsan och det bandet.

One for sorrow,
two for joy,
three for a girl,
for for a boy,
five for silver,
six for gold,
seven for a secret,
never to be told,
eight for a wish,
nine for a kiss,
ten for a time
of joyous bliss.

Räkneramsan har egentligen ett skandinaviskt ursprung men då räknar man magpies (skator) istället.

Tanken jag har idag är att jag vill få in lite traditionellt element i tatueringen och därför låta det bli banderoller som hänger över fingrarna, och där skall Savannahs namn och födelsedatum stå. Motivet är inte hundra spikat och jag låter de sista detaljerna växa fram i samråd med tjejen som skall göra tatueringen. Hon heter förresten Sanna Hedström och jobbar på Left hand tattoo i Piteå. Det kanske låter lite skojigt att jag skall åka till lilla Piteå och tatuera mig, men eftersom jag gjor grundliga efterforskningar denna gång kring var de bästa tatuerarna i Sverige håller hus, kan jag med glädje bara konstatera att två av de absolut bästa finns i västerbotten, Piteå. Peppe och Sanna på Left Hand Tattoo har ett ruggigt bra rykte runt om i tatueringskretsarna och de har dessutom vunnit många tävlingar.

Denna tatuering skall som sagt bli utgångspunkten för en sleeve. När jag började funderingarna så lutade det åt en halv sleeve, men allt eftersom jag gått vidare med mina idéer kring utgångsmotivet så har önskan om en hel sleeve börjat ta form.

Utgångsmotivet inte är helt färdigfilat, så men så här ser det i alla fall ut för närvarande:



Orginalet till denna bild finns här. Jag har endast manipulerat den i Photoshop för att passa mitt behov.

Hur som helst den 30/12 åker jag till Piteå coh Sanna på Left Hand Tattoo för att påbörja "Sleeve-To-Be"

~ Adieu ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se Personligt Top Personligt bloggar BloggRegistret.se