onsdag 28 oktober 2009

Exempel på skum litteratur för små barn

För att göra min poäng ifrån tidigare inlägg så har jag valt att fota av sidor ur två stycken barnböcker som vi lånat och läser för Savannah. Dock efter att ha läst dem...så börjar vi så även sakta att avveckla dem. Den första boken jag tagit två sidor ur är Ludde och busiga Nalle.

Ludde och busiga Nalle
Författare: Ulf Löfgren


Beskrivning: Ludde har en kompis som heter Nalle. Han hittar på en massa tokigheter och bus som Ludde inte tycker om. Men trots att Nalle är ett riktigt busfrö får han ändå sova i Luddes säng.

Beskrivningen låter ju ganska lovande men jag tycker att nedanstående två sidor ur boken är ett gott exempel på varför knark och barnboksförfattande inte skall kombineras.






























Jag menar, hallå vad är det för syra som författaren Ulf Lövgren har gått på under skapandet av denna bok. Det står i beskrivningen om boken "...Nalle är ett riktigt busfrö får han ändå sova i Luddes säng."
Jag skulle väl inte tro det!! Den där nallen borde spärras in omedelbart omgiven av vitklädd personal 24-7 som sköter om honom.

Boken borde egentligen fått titteln: Ludde besöker Nalle på hispan!


Nästa exempel på konstig barnbok är:



















Nämen Benny!

Författare: Barbro Lindgren

Beskrivning: Benny gillar inte att mamma försöker bada lillnöffe. Han rymmer! Och hittar en helskön grop - ända tills en gubbe kommer och skräms. Vad livet är svårt! Den som ändå hade ett hem och en liten mamma...


Här är en bild tagen ur den boken:













Vad ska man säga? Jag kan inte ens bemöda mig att läsa denna mening för Savannah även fast hon är så liten och förhoppningsvis inte fattar sammanhanget eller innbörden. Förr eller senare så lär hon sig.

Jag har ingen önskan att hon skall lära sig förolämpningar ur en barnbok i alla fall.

Personligen så anser jag att Korvgubben, det är Barbro Lindgren!

~ Adieu ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Blogglista.se Personligt Top Personligt bloggar BloggRegistret.se